Biegniemy po zdrowie

Zdrowy bieg po zdrowie, czyli jak mądrze biegać.

 

Bieg po zdrowie

 

Biegi amatorskie od kilku lat podbijają Polskę i to nie   jako sport sam w sobie, ale jako sposób na życie. Precyzyjna ilość biegaczy-amatorów jest nieznana, ale jej wielkość pokazuje prawie 61 000 osób, które zarejestrowały się i wypełniły ankietę na potrzebę Narodowego Spisu Biegacza z końcem 2014 roku. Bez wątpienia nie zawsze i nie wszędzie można postawić znak równości między dbaniem o zdrowie i bieganiem (pomyślmy na przykład o Krakowie w dniach wysokiego stężenia smogu…). Nie zmienia to jednak faktu, że należy się cieszyć - Polacy wstali sprzed telewizorów i zaczęli walczyć o swoje zdrowie.

 

Kiedy zaczynamy biegać?

Osoby rozpoczynające swoją przygodę z bieganiem mogą liczyć na ogromne wsparcie przyjaciół (z których z pewnością {niektórzy też już biegają), szeroki wachlarz przydatnych publikacji w sieci, a nawet kilkanaście bezpłatnych, specjalizujących się w zagadnieniu aplikacji. Wśród nich wszystkich panuje spora zgodność odnośnie podstawowych zasad dla początkujących:

 

- znajdź konkretną motywację, miej ją ciągle w głowie,

- zawsze przed biegiem rozciągnij mięśnie,

- zacznij od interwałów; po przebiegnięciu określonego odcinka, kolejny przejdź szybkim marszem; jeśli nie masz żadnego doświadczenia w sportach wysiłkowych, rozpocznij od dwukrotnie; dłuższego odcinka poświęconego na marsz,

- znajdź odpowiednie dla siebie tempo, podczas biegu powinieneś być w stanie normalnie rozmawiać; pomocne będzie mierzenie tętna i kontrolowanie, aby wynosiło ono odpowiednią dla Ciebie wysokość, ustaloną indywidualnie w oparciu o Twoją wagę i predyspozycje (szereg specjalistycznych publikacji pomoże Ci w ustaleniu tej wartości),

- nie kupuj drogiego sprzętu, zanim nie złapiesz bakcyla 

 

 

     …i co się może wydarzyć.

Sport  ten ma niewątpliwe zalety, które stawiają go w czołówce najwydajniejszych pod względem spalania tłuszczu, zapobiegania miażdżycy, poprawy ogólnej kondycji itd. Jak zawsze jednak należy mieć świadomość, że niesie ze sobą spore ryzyko kontuzji, a operacje stopy, urazy stawu kolanowego, rehabilitacja, stabilizatory a nawet gips bardzo mocno z bieganiem się wiążą.

Jako najpopularniejsze problemy biegaczy często wymienia się:

- kontuzje kolana (zarówno samego stawu i jego elementów), mówi się nawet o kolanie biegacza; problem ten wynika ze zbyt intensywnego treningu, za krótkiej rozgrzewki,

- zapalenie ścięgna podeszwowego (ból i rana wzdłuż spodu stopy) – ma źródło najczęściej w budowie anatomicznej i wysklepieniu stopy, rozwiązaniem są tylko odpowiednio wyprofilowane wkładki do butów,

- paluch biegacza (uraz stawu śródstopno-paliczkowego, który objawia się obrzękiem i bólem palucha) – wynika często ze zbyt dużego obciążenia, aby go zniwelować należy zmienić sposób rozkładania ciężaru podczas biegu lub… przerwać bieganie do czasu zredukowania wagi,

- problemy ze Ścięgnem Achillesa – wynikają przede wszystkim ze zbyt nagłego zwiększenia intensywności treningów i biegu po terenie pagórkowatym bez odpowiedniej rozgrzewki,

 

     Jak więc biegać bezpiecznie?

Co więc jest podstawą biegu, który rzeczywiście będzie zdrowy i nie narazi Cię na wątpliwą przyjemność rehabilitacji czy nawet operacji stopy, operacji kolana? Jest nią oczywiście odpowiednie obuwie, przestrzeganie zaleceń specjalistów krótko przedstawionych powyżej oraz, jak zawsze – zdrowy rozsądek.

 

Zobacz także

Operacja kręgosłupa

Artroskopia kolana - przywraca sprawność fizyczną

Operacja stopy

Zmarszczki jako skutek starzenia się organizmu

Operacja haluksa

Na zdrowie

Szlachetne zdrowie
Nikt się nie dowie,
Jako smakujesz,
Aż się zepsujesz

Aforyzm

Nie martw się, jeśli czujesz się dobrze. Przejdzie ci.


Numer konta do wpłat

97 1020 1097 0000 7002 0252 0245